Govor predsednice žirije
Spoštovane, spoštovani!
Dovolite, da vam v imenu žirije za podelitev Plečnikovih nagrad 2025 predstavim merila izbora in odlike nagrajenih del na področju arhitekture, urbanizma in krajinske arhitekture, ki so bila ustvarjena v zadnji treh oziroma slednja v zadnjih petih letih.
Skupna značilnost letos nagrajenih del je, da v prostorskem in družbenem smislu širijo javni prostor izven do sedaj znanih meja. Po obdobju v strokovno okolje zaprtih razprav (o popolni obliki in konstrukciji, o trajnostnih materialih, o ekonomski učinkovitosti…), javni prostor kot izhodišče arhitekturne zamisli ponovno opredeli arhitekturo za osrednji gradnik »res publica«. V današnjem času velikih družbenih kriz, negotove prihodnosti in pretakajočih se resničnosti so arhitekturna dela ena redkih stalnic, ki ne izginjajo v virtualnih oblakih računalniških strežnikov, ni jih mogoče ustvariti z umetno inteligenco ali jih širiti kot lažno resnico. Arhitektura preoblikuje prostor v kraj, ustvari red. Je fizično trdna, prostorsko nepremična in simbolno trajno usidrana v zavest posameznika kot tudi skupnosti. Ona je tam. Ljudje se po njej lahko orientiramo, zato se v tem kaotičnem svetu počutimo bolj doma. Nagrajena dela povezujejo tudi druge odlike, iz katerih lahko razberemo nove razvojne težnje arhitekture v slovenskem kulturnem prostoru. Z zadovoljstvom ugotavljam, da so skladna s cilji arhitekturne politike Slovenije – Arhitektura za ljudi, ki jo je na našo pobudo leta 2017 sprejela vlada Republike Slovenije. S širitvijo javnega prostora izboljšujejo kakovost bivanja za vse. So lepa, trdna in uporabna, se odzivajo na potrebe ljudi v lokalnem okolju, so vpeta v mednarodno in digitalno okolje, so izbrana na javnih natečajih in podprta z strokovnimi in znanstvenimi raziskavami. Ne le, da sledijo ciljem arhitekturne politike ampak jih še podrobneje členijo in dopolnjujejo z novimi merili.
Pokažejo, da prostorska razsežnost ni odločilni dejavnik kakovosti. Arhitektura velikega in malega merila pa tudi arhitekturna dela brez merila povežejo prostor z ljudmi. So orodje za umerjanje odnosov med ljudmi in odnosov med ljudmi in okoljem. Povežejo obrobje in središče, naravo in mesto, zunaj in notri, zgodovino in sedanjost, mlade in stare ter mrtve in žive ljudi.
Merilo kakovosti je univerzalno in ni več povezano s posebnimi lokalnimi pogoji, kot sta bila specifična družbena ureditev, majhnost in razmeroma močna mednarodna izolacija kulturnega prostora v času postmodernizma. Več avtorjev nagrajenih del kot tudi članov žirije prihaja iz mednarodnega prostora, kar kaže na integracijo slovenske arhitekture v evropski in širši prostor do mere, ko ni več mogoče govoriti o slovenski arhitekturi kot o specifičnemu pojavu niti v prostorskem niti v kulturnem smislu.
Geografska razporeditev izvedenih nagrajenih del tudi potrjuje znano tezo avstrijskega arhitekturnega teoretika Achleitnerja, da se novo lahko poraja le na obrobju. Vsa so nastala v manjših lokalnih skupnostih na obrobju Slovenije, kjer so neobremenjena s kodiranimi merili kakovosti, lahko zaživela v vsej svoji polnosti.
Vloga arhitekta kot velikega idejnega in organizacijskega vodje je dokončna odšla v zgodovino. Člani projektnih skupin so povezani v okviru posameznega projekta. Nato se razidejo, ustvarijo novo projektno skupino za nov izziv. V pogojih mednarodne omreženosti in projektnega skupinskega dela arhitekt prevzema vlogo povezovalca in komunikatorja med projektom, sodelavci in drugimi deležniki v procesu načrtovanja oziroma izvedbe. Je zamenljiv ob vsakokratnem novem izzivu. Namesto vertikalne hierarhije, ki je bila značilna za Plečnikovo in v nadaljevanju ljubljansko šolo arhitekture, se uveljavlja horizontalna hierarhija. Projektne skupine in kraji, v katere so dela umeščena, so povezani v kompleksna omrežja enakovrednih središč, ki so se sposobna hitro in učinkovito prilagajati nenehno spreminjajočim se razmeram sodobne stvarnosti.
Z drugačnim razumevanjem vloge arhitekta je arhitektura v slovenskem kulturnem prostoru prešla v novo, lahko bi rekli v obdobje post – Ravnikarjeve šole. Ne temelji več na skupni ideologiji ampak na pragmatičnih pristopih k reševanju konkretnih problemov v specifičnem prostorskem in družbenem kontekstu. Prav ta, posebna občutljivosti za prepoznavanje in prenos lokalnega konteksta v arhitekturno zasnovo izhaja iz tradicije ne le Ravnikarjeve ampak tudi Plečnikove ljubljanske šole za arhitekturo, ki jo tudi pri najnovejši arhitekturnih delih lahko prepoznamo kot specifično merilo odličnosti. Tradicionalni odnos do konteksta jih povezuje v prepoznavno celoto arhitekturne krajine in hkrati omogoča, da so izrazno raznolika, kot so raznolike vrednote ljudi, ki se z njimi srečamo.
Raznolikost, ustvarjalna strast in iskrenost, ki jo izžarevajo nagrajena dela, nas navdušuje vsakič znova in vsakega na drugačen način. Lahko jih doživimo kot elegantno ladjo, kot karnevalsko razigrano in barvito sestavljanko, kot toplo in varno zavetje, kot informacijsko tablo, ali kot kamniti zid, baročni trg, jato kozolcev, učbenik. Prav v teh razumsko nerazložljivih plasteh so nagrajena dela presegla znana merila kakovosti, zato jih je žirija prepoznala za vrhunske dosežke na področju arhitekture, krajinske arhitekture in urbanizma. Vsem, ki ste jih ustvarili, v imenu žirije in svojem osebnem imenu iskreno čestitam.
Predsednica žirije,
Ilka Čerpes
Ljubljana, 19. 5. 2025